Preko krize do novih tržišta – mit ili stvarnost
Svi govore treba otvarati nova tržišta i širiti se, a kako kada se ne mogu razvijati ni na svom tržištu?
Nema rasta i razvoja bez napora i muke, a kada tržište omogućava lagodu onda nema napretka i zato je kriza velika prilika ukoliko je gledamo na taj način. Ima i ona narodna poslovica u muci se rađaju junaci. Ako pogledamo unatrag i vidimo koliko prilika smo propustili misleći kako nema potrebe razvijati naš biznis izvan granica onda nam je jasno koliko samo ograničili sebe i uskratili si mogućnost razvoja. Samopoštovanjem sebe, svog proizvoda i usluge stvaramo najvažniji preduvjet za izlazak na strano tržište, a sve dok mislimo da netko tamo s druge strane radi bolje ili može ponuditi nešto bolje na dobrom smo putu jer ,ako je to tako, mi i dalje možemo puno na/učiti od njega. Kako? Slično je odlasku na obiteljsko putovanje samo što u ovom slučaju umjesto obitelji sa sobom vodimo svoje suradnike, a cilj je upoznati što više ljudi iz branše koja nas zanima, „opipati“ tržište, hodati gradom, zemljom otvorenih očiju i osjetiti njihov duh, uočavati tržišne prilike, vidjeti i gledati gdje se druže kako i gdje izlažu što nude i što najbolje prodaju, kako to rade i što mi od viđenoga možemo primijeniti u svojoj kompaniji.
Da složiti ću se s Vama, priprema i jedan dobar dio se može i treba odraditi internetom, telefonom ili preko dostupnih materijala, stručnih časopisa i literature, ali nije to dovoljno jer to je kao da idemo na virtualno putovanje u Pariz, sve vidimo, ali ništa nismo osjetili. Osjećaj i korisnost nije potpuna. Kakav će onda biti rezultat? Tržište treba osvojiti tako da dođemo na njegov vrh i stavimo svoju zastavu tamo. Kako? Krenemo iz podnožja planine ponosnim pogledom uprtim prema gore. Naučena bespomoćnost je izraz američkog psihologa Martin Seligman-a, a označava stanje ljudskog ili životinjskog bića u kojem je ono naučeno da se ponaša bespomoćno, pa čak i kada mu se ponovo pruži prilika da pomogne sebi ili izbjegne nepovoljnu ili štetnu okolnost kojoj je izloženo.
Jedan od najvažnijih zadataka današnjih lidera je vratiti svojim ljudima vjeru u sebe i u svoje mogućnosti, a kriza je dobro vrijeme za to i u Vašoj kompaniji jer naučena bespomoćnost je pojam koji zarobljava um. Intenzitet doživljaja naučene bespomoćnosti ovisi o osobi i njezinom viđenju uzroka bespomoćnosti jesu li to vanjski čimbenici ili možda ona sama. Tražite priliku na novom tržištu i pronaći ćete je.
Dr.sc. Jasminka Samardžija